Hoe kies je de juiste planner: Dierenplanner

Sinds het afgelopen jaar maak ik gebruik van een agenda/planner om ‘alles’ van mijn mannetjes en onze diva bij te houden. Denk hier aan het ontwormen en ontvlooien maar ook dierenarts afspraken enzovoorts. 

De planner die ik het afgelopen jaar gebruikte was erg fijn omdat je een week overzicht had en daarnaast ruimte om notities te maken maar helaas kon ik deze voor het komende jaar niet vinden. Dus dan moet ik op zoek naar een nieuwe planner. Nou leek het mij leuk om met jullie te delen hoe ik de 'juiste' planner uitkies. 

Stap 01. Waarvoor wil je de planner gebruiken?

Voordat je überhaupt een planner kan gaan kopen moet je natuurlijk wel eerst weten wat je er in gaat zetten. In mijn geval is het zo dat ik deze voor mijn mannetjes wil gebruiken. Zo wil ik erin zetten wanneer naar de dierenarts moeten voor controle en/of overige afspraken maar ook het advies, medicijnen en eventueel wanneer ze ‘iets’ gedaan heb (zoals bijvoorbeeld naast de bak plassen, haarballen uitspugen of ‘gewoon’ spugen). Ik wil ook in vermelden wanneer ze hun brokken niet op hebben maar ook wanneer ze zachtvoer hebben gekregen van mij.

Het lijkt misschien raar dat ik dit allemaal bij wil houden maar dat heb ik afgelopen jaar (vooral de afgelopen maanden) ook gedaan en zo wist ik dus precies wanneer Tiny gestopt was met eten en waarneer Sherry elke dag over ging geven. Hartstikke handig. 

De volgende dingen wil ik graag allemaal bij gaan houden in deze planner:

Informatie van Paddy
Informatie van Tiny
Informatie van Sherry
Dierenarts afspraken + informatie
Overige afspraken (zoals trimmers)
Informatie konijnen
Medicijnen in huis
Informatie voeding mannetjes en konijnen
Belangrijke telefoonnummers voor de mannetjes en konijnen

Uit dit lijstje blijkt al gouw dat ik heel wat kwijt wil in mijn planner. Wat heb ik dan ook minimaal nodig? In iedergeval genoeg ruimte om extra informatie bij de afspraken te kunnen zetten, extra notitieblaadjes om wat de extra informatie neer te zetten en ruimte om adresgegeven kwijt te kunnen. 

Stap 02. Stel een budget in.

Omdat dit een extra planner gaat worden wil ik niet een grote budget aan hangen. Mijn persoonlijke planner krijgt wel een goede budget maar deze niet. Ook heb ik voorgenomen om de planner bij de Action te kopen. Zo wist ik ook (bijna) zeker dat ik niet boven me budget uit zou komen. Voor de agenda wil ik eigenlijk niet meer uitgeven dan 3 euro. Ik denk dat dat wel een mooi bedrag is voor een agenda. Mijn vorige kosten ook zo iets als ik het me goed herinner. 

Nu dat ik mijn budget weet kan ik ook wat makkelijker zoeken. Planners die duurder zijn dan 5 euro kijk ik al niet naar. Eerst even kijken tussen alle goedkopere. 

Stap 03. Op zoek naar de juiste planner.

Nu dat ik in kaart heb gebracht wat ik met de planner wil doen en wat mijn budget is kan ik dus naar de winkel. Helaas hebben ze dit jaar niet zo veel planners tot hun beschikking als de vorige jaren maar vind wel wat leuke planners er tussen zitten o.a. de Bullet Journals vind ik ontzettend leuk maar deze zal ik nooit voor mijn dierenplanner gaan gebruiken. 

Dit jaar hebben ze een hoop kleine planners. Hoewel deze in mijn budget vallen kan ik hier niet veel in kwijt. De week valt dan wel over twee bladzijdes maar met 5-6 zinnen zit mijn dag al weer vol. Voor sommige informatie heb je wel wat meer ruimte nodig. 

Uiteindelijk vond ik één van de duurste planner die een dag per pagina heeft. Deze planner koste mij € 2,39 dus valt mooi binnen mijn budget. Aan de tijdvakken heb ik niets maar ik kan wel een hoop informatie kwijt. Ook heeft elke dag onderin nog extra ruime voor notities. Lijkt mij dus handig. Verder bevat deze planner aan de achterkant ook nog notitiesblaadjes waar ik dus de medicijnen en informatie over voeding kan zetten en heeft deze planner ook nog adressen erin zitten. Dit is dus wat ik minimaal zoek! 

Verder heeft elke maand nog een maandoverzicht. Dat houdt in dat ik alle afspraken of dingen die ik moet onthouden daar in kan zetten en in 1 opslag terug kan vinden. Ook heeft deze bladzijde ruimte om een notitie te maken. Zo heb ik voor de maand juni al gelijk erin gezet dat ik wil dat de dierenarts naar Sherry's ogen gaat kijken. Dit heb ik hier neergezet omdat ik elke juni ze laat vaccineren maar nu nog niet weet welke dag dat gaat worden. Zo staat het er alvast in en kan ik het niet vergeten. Dit is dus super handig!

Alle maanden met 30 dagen hebben ook nog een extra notities blad aan de achterkant dus alle extra informatie die ik dan niet op de bladzijde kwijt kan kan ik daar dus kwijt. 

Dagen

Maanden

Adressen

Notities

De planner begint pas op 26 december 2020 dus ik kan hem nu nog niet gebruiken maar ik heb hem wel alvast gebruiksklaar gemaakt. Alles wat ik nu al belangrijk vond om erin te zetten staat er dan ook al in. 
Het komende jaar ga ik kijken of dit een goede planner is en of ik alle informatie kwijt kan die ik erin wil hebben. 

Oh en omdat ik de planner een standaard plekje wil hebben heb ik er magneetstrip opgeplakt zodat ik de planner tegen mijn koelkast kan hangen. Op deze plek zou ik hem ook het meest nodig moeten hebben voor de voeding. Dus ik dacht is misschien wel handig. Het elastiekje wat er omheen zit moest ik doen anders viel de planner open. Dat vond ik niet zo fijn. Door de secondelijm zit het elastiekje nu ook vast maar dat is niet erg. Zo raak ik het elastiekje tenminste niet kwijt. 

 

Voorkant

Achterkant

Laat een reactie achter